PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Ojrzanów, dnia 28.08.2013 r.
ZARZĄDZENIE NR 3/2013
Dyrektora Szkoły Podstawowej im. Stefanii Dziewulskiej w Ojrzanowie
z dnia 28.08.2013 r.
w sprawie: wprowadzenia procedury organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Na podstawie:
-
Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r, poz. 532 )
-
Rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz. U. Nr 175, poz.1086)
zarządzam, co następuje:
§ 1
Procedury organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów szkoły, której treść stanowi Załącznik Nr 1 do zarządzenia
§ 2
Procedura obowiązuje wszystkich nauczycieli szkoły.
§ 3
Zarządzenia wchodzi w życie z dniem 01.09.2013 r.
Załącznik nr 1
PROCEDURA ORGANIZOWANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. STEFANII DZIEWULSKIEJ W OJRZANOWIE
§ 1
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30.04 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013, poz. 532) opracowuje się niniejszą procedurę regulującą organizację i realizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole Podstawowej im. Stefanii Dziewulskiej w Ojrzanowie
-
Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole jest bezpłatne i dobrowolne.
Rodzic składa pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na objęcie ucznia pomocą psychologiczno pedagogiczną Rodzic zostaje poinformowany o przysługującym mu uprawnieniach i sposobie komunikowania się szkoły i rodzica w powyższej sprawie
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna, zwana dalej pomocą psychologiczno-pedagogiczną udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności:
-
z niepełnosprawności;
-
z niedostosowania społecznego;
-
z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
-
ze szczególnych uzdolnień;
-
ze specyficznych trudności w uczeniu się;
-
z zaburzeń komunikacji językowej;
-
z choroby przewlekłej;
-
z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
-
z niepowodzeń edukacyjnych;
-
z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi;
-
z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
Pomocy psychologiczno pedagogicznej w szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy klas oraz specjaliści wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi terapeuci pedagogiczni, zwani dalej „specjalistami”.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
-
rodzicami uczniów;
-
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
-
placówkami doskonalenia nauczycieli;
-
innymi szkołami i placówkami;
-
organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
-
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole jest udzielana z inicjatywy:
-
ucznia;
-
rodziców/prawnych opiekunów ucznia;
-
dyrektora szkoły;
-
nauczyciela, wychowawcy klasy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
-
pielęgniarki środowiskowej lub higienistki szkolnej;
-
poradni psychologiczno-pedagogicznej i innej specjalistycznej;
-
asystenta edukacji romskiej;
-
pomocy nauczyciela;
-
pracownika socjalnego;
-
asystenta rodziny;
-
kuratora sądowego;
5. Ustala się, że komunikacja pomiędzy rodzicem/prawnym opiekunem a szkołą odbywać się będzie za pomocą rozmów i wpisów do dziennika klasowego (konieczny jest podpis rodzica/prawnego opiekuna potwierdzający zapoznanie się z informacją) .
6. W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca klasy lub specjalista udzielają uczniowi tej pomocy podczas bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.
7. Wychowawca klasy informuje pozostałych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno pedagogicznej w czasie ich bieżącej pracy z dzieckiem. Jeśli stwierdzi konieczność objęcia ucznia pomocą p-p w formie zajęć dodatkowych, wyrównawczych lub specjalistycznych, planuje i koordynuje realizację tych form pomocy psychologiczno pedagogicznej, w tym ustala okres udzielania pomocy i wymiar godzin. Czyni to we współpracy z nauczycielami i specjalistami, których pomoc uzna za potrzebną.
8.W przypadku, gdy potrzeba objęcia ucznia pomocą psychologiczo pedagogiczną wynika z zaleceń zawartych w opinii lub orzeczeniu poradni psychologiczno-pedagogicznej, przy planowaniu jej udzielania uwzględnia się w/w zalecenia.
9.Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej a także orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego należy składać w sekretariacie szkoły, gdzie wykonana zostanie kopie . O wpłynięciu powyższych dokumentów dyrektor informuje psychologa/pedagoga szkolnego, któremu przekazuje opinię oraz zleca mu poinformowanie o tym fakcie wychowawcy klasy.
10. W terminie 14 dni od dnia wpłynięcia w/w dokumentów wychowawca ucznia, którego dotyczy dokument, informuje dyrektora szkoły oraz psychologa lub pedagoga o proponowanych formach, okresie i wymiarze godzin udzielanej pomocy psychologiczno pedagogicznej.
11. W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana podczas bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:
-
zajęć rozwijających uzdolnienia
-
Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy
-
Liczba uczestników zajęć wynosi do 8
-
Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia trwa 45 minut
-
zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
-
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego
-
Liczba uczestników zajęć wynosi do 8
-
Godzina zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut
-
zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym
-
Zajęcia socjoterapeutyczne organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć wynosi do 10
-
Liczba uczestników na zajęciach logopedycznych wynosi do 4
-
Liczba uczestników na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych wynosi do 5
-
Godzina zajęć specjalistycznych trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć
-
porad i konsultacji
- Porady i konsultacje dla uczniów oraz porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia dla rodziców uczniów i nauczycieli prowadzą nauczyciele, wychowawcy klas i specjaliści.
-
Warsztatów
-
W celu dokonania oceny efektywności udzielonej uczniom pomocy p-p po zakończeniu udzielania danej formy pomocy, w terminie wskazanym przed dyrektora, nie później niż do końca danego roku szkolnego wychowawcy we współpracy z innymi nauczycielami i specjalistami dokonują oceny i określają wnioski i zalecenia dotyczące dalszej pracy z uczniem, w tym zalecane formy, sposoby i okresy udzielania uczniowi dalszej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
-
Dokumentację z zakresu pomocy psychologiczno pedagogicznej gromadzi wychowawca i jest ona przechowywana w teczkach informacji o klasie.
-
Przed zakończeniem zajęć w danym roku szkolnym dyrektor otrzymuje od nauczyciela lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno pedagogicznej protokół z udzielonej w danym roku szkolnym pomocy psychologiczno pedagogicznej z listą uczniów objętych pomocą psychologiczno pedagogicznej.
§ 2.
Zadania zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej
-
Dyrektor szkoły powołuje zespół którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno pedagogicznej uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczestniczenie w spotkaniach Zespołu jest obowiązkiem każdego powołanego nauczyciela.
-
Powołanie członków zespołu następuje w trybie zarządzenia dyrektora odrębnie na każdy rok szkolny
-
Do zadań zespołu należy ustalenie zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno pedagogicznej; określenie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno pedagogicznej, uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu;
-
Organizacja pracy zespołu
-
Pracę zespołu koordynuje wychowawca klasy.
-
Wychowawca zwołuje spotkania zespołu w miarę potrzeb (termin uzgadnia z dyrektorem i członkami zespołu).
-
Na spotkanie zespołu jego członkowie przychodzą po wcześniejszym zapoznaniu się z dokumentacją dotyczącą ucznia oraz przygotowaną własną oceną funkcjonowania ucznia w obszarze społecznym, edukacyjnych oraz wychowawczym. Zadaniem zespołu jest określenie form, sposobów i okresów udzielania uczniom pomocy (założenie i opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego (IPET) - załącznik 4.
-
IPET zostaje przedstawiony dyrektorowi szkoły, który podejmuje decyzję o formach i okresach udzielania uczniowi pomocy psychologiczno pedagogicznej poprzez dokonanie odpowiednich wpisów dokumencie.
§ 3
Formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin
-
Dyrektor na podstawie zaleceń wychowawcy klasy lub zespołu, ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane. Wymiar godzin zajęć ustala się z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły (art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela). O ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, wychowawca niezwłocznie informuje na piśmie rodziców lub opiekunów ucznia
§ 4
Zadania specjalistów zatrudnionych w szkole:
Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Do zadań logopedy w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Do zadań terapeuty pedagogicznego należy w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się;
2) prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
Dziennik Ustaw – 7 – Poz. 532
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
4) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli
Procedura obowiązuje z dniem 1 września 2013 r
Załącznik Nr 2
do Procedury organizowania i udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
Szkoły Podstawowej im. Stefanii Dziewulskiej w Ojrzanowie
Ojrzanów…..........................
Dyrektor Szkoły Podstawowej
im. Stefanii Dziewulskiej w Ojrzanowie
WNIOSEK*
o objęcie ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną na terenie szkoły
Imię i nazwisko ucznia..............................................................................
Klasa ….....................................................................................................
Uzasadnienie potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno – pedagogiczną:
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
............................... …..............................................................................................
data podpis wychowawcy/lub/i osoby zgłaszającej
*Wniosek pisemnie wypełnia wychowawca, nauczyciel, rodzic. Mogą oni swoje uzasadnienie skonsultować z innymi nauczycielami uczącymi danego ucznia, pedagogiem, logopedą, rodzicami ucznia bądź pracownikami szkoły.
Nauczyciele uczący dane dziecko, pedagog, logopeda, rodzic i pozostali pracownicy szkoły mają również prawo zasugerować/zgłosić wychowawcy potrzebę objęcia danego ucznia opieką psychologiczno – pedagogiczną.
Załącznik Nr 2
do Procedury organizowania i udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
Szkoły Podstawowej im. Stefanii Dziewulskiej w Ojrzanowie
Plan Działań Wspierających
-
Imię i nazwisko ucznia:………………………………………………………….
-
Klasa:………….
-
Cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………….
4. Realizowana forma/sposób udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
1. |
Działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej |
|
2. |
Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia |
|
3. |
Działania wspierające rodziców ucznia |
|
4. |
Zakres współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi oraz innymi instytucjami na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży |
-
Uwagi:……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………
Opracowano dnia:……………..
Podpisy: ……………………….
.. ………………………
…………………………
Pieczęć szkoły
Załącznik Nr 3
do Procedury organizowania i udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
Szkoły Podstawowej im. Stefanii Dziewulskiej w Ojrzanowie
Informacja dla rodziców ucznia o ustalonych dla ucznia formach, sposobach, wymiarze i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Miejscowość, data…………………………
Szanowni Państwo!
………………………………………………..……………………………….
Niniejszym informuję, iż dla ucznia/uczennicy ………………….……………………………………………….. klasy …………… zostały ustalone następujące formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Lp. |
Forma pomocy |
Prowadzący |
Wymiar |
Termin realizacji |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
……………………
podpis dyrektora
Potwierdzam, że zapoznałem/am się z formami pomocy oraz *wyrażam / *nie wyrażam zgodę na objęcie pomocą psychologiczno – pedagogiczną mojego dziecka……………………………………………………….. .
Zgoda rodziców na objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną jest równoznaczna z udziałem dziecka
w zajęciach, których termin i miejsce wskazuje nauczyciel prowadzący lub koordynator Zespołu.
Wyrażona zgoda zobowiązuje rodziców do aktywnego wsparcia swojego dziecka i do systematycznego kontaktu z nauczycielem prowadzącym zajęcia lub/i koordynatorem Zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
* właściwe zakreślić
…….……………………………….
Podpis rodzica/prawnego opiekuna
Załącznik Nr 4
do Procedury organizowania i udzielania
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów
Szkoły Podstawowej im. Stefanii Dziewulskie w Ojrzanowie
Indywidualny Programu Edukacyjno-Terapeutycznego
-
Imię i nazwisko ucznia …………………………
-
Klasa…………….
-
Wychowawca………………..
-
IPET na rok szkolny……………….
-
Nr orzeczenia………………………….
-
Rodzaj orzeczenia…………………………………………………………………..
-
Cele edukacyjne…………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………
-
Cele terapeutyczne…………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………….
Zakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. |
|
Rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów. |
|
Formy i metody pracy z uczniem. |
|
Ustalone przez dyrektora formy, sposoby , okres udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej. |
|
Działania wspierające rodziców ucznia. |
|
Rodzaj i zakres współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi w tym poradniami specjalistycznymi, organizacjami pozarządowymi, instytucjami działającymi na rzecz rodziny |
………………………. …………………
Podpis rodziców …………………
…………………
…………………
………………….
Podpisy członków zespołu